W zakres obowiązków kierownika sprzedaży, oprócz umiejętnego kierowania działem i pracownikami, wchodzi sporządzanie raportów, analiza rynku sprzedażowego. Także tworzenie właściwej strategii firmy w celu zwiększenia sprzedaży, pozyskiwanie nowych kontrahentów i sprawne prowadzenie negocjacji. Pracownik na tym stanowisku odpowiada również za utrzymanie dobrych i korzystnych relacji z klientami, prowadzenie nadzoru nad realizacją zawartych umów i wiele innych czynności. Jeśli więc chcesz pracować na takim stanowisku, musisz dobrze się zastanowić, czy taka ilość obowiązków nie jest dla Ciebie zbyt przytłaczająca.
Cechy kierownika sprzedaży
W celu zwiększenia wydajności pracy oraz podnoszenia jej efektywności, kierownik sprzedaży powinien uczestniczyć w szkoleniach organizowanych dla specjalistów z dziedziny sprzedaży. A także samodzielnie przeprowadzać wykłady, szkolenia oraz ćwiczenia praktyczne. Osobę taką powinna cechować pewność siebie i profesjonalizm w działaniu. Zaangażowanie w powierzoną pracę, komunikatywność, umiejętność pracy w zespole i dobra odporność na stresowe sytuacje to kolejne z cech, które powinien posiadać kandydat do pracy.
Kierownik działu sprzedaży powinien mieć wykształcenie wyższe zdobyte na kierunku zarządzanie, ekonomia lub administracja. Powinien znać przynajmniej jeden obcy język, szczególnie gdy firma, w której jest zatrudniony, ma kontakty z zagranicznymi klientami. Musi także orientować się w przepisach z zakresu prawa pracy i prawa podatkowego, a także mieć wiedzę ogólną na temat zarządzania i marketingu. Pracę jako kierownik działu sprzedaży można znaleźć przede wszystkim tam, gdzie taki dział jest podstawą działalności firmy, czyli w handlu, w zakładach produkcyjnych, firmach usługowych, a także w logistyce.