Kierownik sprzedaży to osoba, która pośrednio ma ogromny wpływ na wyniki sprzedaży. Ktoś może powiedzieć, że zależą one przede wszystkim od pojedynczych handlowców i jest to w dużej mierze prawda, jednak odpowiednie zmotywowanie członków zespołu może przynieść świetne efekty, znacznie podnosząc statystyki sprzedaży, a tym samym przyczyniając się do osobistego sukcesu kierownika sprzedaży. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić, żeby w praktyce rzeczywiście zwiększyć wydajność zespołu?
Kierownik sprzedaży ma trudne zadanie, ponieważ musi umiejętnie wyważyć, jak pogodzić interesy każdego członka zespołu z interesami całego działu sprzedaży. Nie może nakładać więc na swoich pracowników zbyt wysokich wymagań, które będą demotywować, zamiast zachęcać do osiągania celów. Cele te muszą być bowiem możliwe do realizowania, przez co realnie motywujące. Jeśli pracownicy zobaczą, że ich koledzy są w stanie takie wyniki osiągnąć, będą mieli przekonujące dowody, że warto próbować.
Kierownik sprzedaży musi jednak pamiętać o tym, aby wskaźniki ustalać w oparciu o średnią wydajność zespołu. Jeśli ktoś znacząco wyróżnia się pod tym względem na tle innych osób, nie oznacza, że powinno się go faworyzować. Oczywiście może być on motywacją dla pozostałych, jednak jeśli inni nie są w stanie powtórzyć jego sukcesów, mogą czuć się zdemotywowani.