Kierownik sprzedaży to osoba odpowiedzialna za zarządzanie całym zespołem sprzedażowym w firmie. Zakres jego obowiązków jest bardzo urozmaicony, jednak jego praca wymaga przede wszystkim spędzania większości czasu przy biurku. Stanowisko cechuje wysoki poziom samodzielności w podejmowaniu decyzji, ale również idąca za nim duża odpowiedzialność za pracę zespołu. Jaki zakres obowiązków posiada kierownik sprzedaży?
Kierownik sprzedaży ma przede wszystkim za zadanie analizowanie raportów oraz prognoz dotyczących sprzedaży. W zależności od obszaru, który mu podlega, może dotyczyć sprzedaży w jednym obiekcie, na rynku lokalnym, ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Zwykle jednak za większe obszary oraz bardziej strategiczne decyzje odpowiada nadzorujący go dyrektor ds. sprzedaży. Kierownik sprzedaży musi więc być biegły w zakresie wiadomości z ekonomii oraz nauk o zarządzaniu. Weryfikuje on stan aktualnej sprzedaży oraz porównuje go z zakładanym planem. Do jego obowiązków należy również poszukiwanie nowych rynków zbytu produktów lub usług oraz wdrażanie w życie polityki firmy w tym zakresie.
Kierownik sprzedaży musi również nadzorować poprawność podpisywanych umów. Tak zwane siedzenie w papierach to jednak nie jedyne jego obowiązki. Musi także dbać o relacje z klientami o kluczowym znaczeniu dla firmy, jak również wykorzystywać w praktyce posiadane kompetencje miękkie do sprawnego zarządzania zespołem.