Kierownik sprzedaży musi mieć naprawdę dobrze opanowane zdolności analityczne. Umiejętności te są absolutnie niezbędne przede wszystkim dlatego, że jego praca opiera się głównie na wykonywaniu zadań dotyczących zbierania oraz analizowania danych na temat warunków sprzedaży. W sposób analityczny monitoruje efektywność pracy zespołu: wyznacza pożądane efekty pracy oraz sprawdza, czy zespół rzeczywiście jest w stanie je zrealizować.
Kierownik sprzedaży nie musi mieć jednak wrodzonego zamiłowania do liczb. Powinien dobrze radzić sobie przede wszystkim z rozumieniem analiz, które w głównej mierze przeprowadza komputer. Powinien jednak wiedzieć, skąd się biorą dane wejściowe oraz dokąd wychodzą dane wyjściowe. Musi jednak pamiętać o tym, że same zdolności obliczania to zdecydowanie nie wszystko. Najważniejsze jest bowiem to, żeby dobrze radzić sobie z pracą w zespole.
Kierownik sprzedaży musi więc być przede wszystkim osobą umiejącą zarządzać ludźmi. Powinien radzić sobie z motywowaniem innych do pracy, nadzorowaniem ich zadań oraz wyznaczaniem celów, które zespół sprzedaży ma osiągnąć. Dlatego równie ważne poza umiejętnościami analitycznymi są kompetencje miękkie, pozwalające z sukcesem komunikować się ze wszystkimi członkami zespołu oraz z przełożonymi. Trzeba więc zadbać o rozwój na wielu obszarach.