Praca w dziale sprzedaży przez lata obrosła wieloma mitami, które niejednokrotnie odstraszają potencjalnych kandydatów od aplikowania na konkretne stanowisko, nawet jeśli jest ono dobrze wynagradzane. Utrwalanie tych mitów w społeczeństwie może skutkować tym, że wielu pracodawców traci możliwość pozyskania dobrych pracowników, a przecież sprzedaż to jeden z działów firmy, który jeśli nie działa efektywnie, może odpowiadać za duże straty przedsiębiorstwa. W które informacje o pracy w sprzedaży w ogóle nie powinniśmy wierzyć?
Pierwszy mit, który wpływa na niekonieczny odpowiedni dobór pracowników do działu sprzedaży to założenie, że aby dobrze sprzedawać, trzeba się urodzić z pewną określoną osobowością, najczęściej utożsamianą z szeroko pojętą ekstrawersją. Chociaż rzeczywiście w sprzedaży raczej nie sprawdzą się osoby, które bardzo męczy kontakt z ludźmi, nieprawdą jest, że tylko bardzo “wygadani” ludzie mogą efektywnie sprzedawać. Co więcej, umiejętności sprzedaży, które wymagają wiedzy z zakresu psychologii, finansów, prawa oraz logistyki, to coś, czego trzeba się nauczyć. O ile zwykły pracownik działu sprzedaży nie zawsze koniecznie powinien mieć te umiejętności, to już osoba, która chce pracować jako kierownik ds. Sprzedaży, zdecydowanie takie zdolności mieć musi.
Drugi mit, który podtrzymywany jest przez osoby spoza branży to przekonanie, że dobry handlowiec świetnie sprawdzi się jako kierownik ds. sprzedaży. Prawda jest jednak taka, że zarządzanie zespołem wymaga trochę innych kompetencji niż sama sprzedaż. Kierownik bowiem między innymi powinien lepiej radzić sobie z procesami powtarzalnymi oraz rutynowymi, które często nie są lubiane przez osoby z doświadczeniem w sprzedaży.